Jest poniedziałkowy poranek, kawa jeszcze nie weszła, a przed Tobą pracowity dzień. Być może, masz do przejrzenia stosy zwrotów lub faktur do przejrzenia, musisz przekazać informacje pracownikom terenowym albo pomóc pracownikom w uzyskaniu wsparcia IT. Oczywiście komputer i profesjonalne oprogramowanie są przydatne, ale możesz uzyskać pomoc o kilka poziomów wyższą – korzystając ze sztucznej inteligencji. Agenty AI zajmą się tym wszystkim, a Ty możesz sięgnąć po kolejną kawkę i skupić się np. na długoterminowej strategii.
Agent AI może podjąć się wielu zadań wspólnie z Tobą lub za Ciebie – od przyjęcia roli wirtualnego managera projektu, po wykonywanie bardziej złożonych zadań, takich jak uzgadnianie sprawozdań finansowych w celu zamknięcia ksiąg rachunkowych. Microsoft 365 Copilot już teraz działa jako osobisty asystent, który pomaga zarówno w codziennych obowiązkach, jak i bardziej skomplikowanych, kreatywnych projektach. Używanie go do interakcji z różnymi agentami otwiera świat nowych możliwości dla firm, wspomagając pracowników, napędzając biznes i pozwalając osiągać jeszcze więcej.
Agenty mogą działać bez przerwy, 24 godziny na dobę, np. przeglądając i zatwierdzając zwroty konsumenckie lub przeglądając faktury wysyłkowe, aby pomóc firmie uniknąć kosztownych błędów w łańcuchu dostaw. Mogą wnioskować w oparciu o opisy produktów, aby dawać technikom terenowym instrukcje krok po kroku albo też używać kontekstu i pamięci, by otwierać i zamykać tickety dla helpdesku IT.
Pomyśl o agentach jako o nowych aplikacjach w świecie napędzanym przez AI. Szybko dodajemy nowe możliwości, aby zaadresować największe bolączki osób w pracy i osiągnąć rzeczywiste wyniki biznesowe – mówi Jared Spataro, CMO w AI at Work, Microsoft.
Dlaczego w ogóle agenty (i nie agenci)?
Najprościej rzecz ujmując, agenty to oprogramowanie, a agenci to ludzie. Agent AI wykorzystuje moc generatywnej sztucznej inteligencji, ponieważ zamiast jedynie Ci towarzyszyć, może on pracować wraz z Tobą lub w Twoim imieniu. Agenty potrafią wykonywać wiele rodzajów rzeczy – od odpowiadania na pytania po skomplikowane, wymagające wielu kroków zadania. Tym, co różni je od osobistego asystenta, jest możliwość dostosowania ich do posiadania konkretnego doświadczenia i wiedzy.
Możesz na przykład utworzyć agenta, który wie wszystko o katalogu produktów Twojej firmy, więc będzie potrafił pisać szczegółowe odpowiedzi na pytania klientów albo automatycznie kompilować opisy produktów do nadchodzącej prezentacji. Inne agenty mogą jeszcze więcej – tak jak ten, który pomaga realizować zamówienia sprzedaży, uwalniając Cię od tego obowiązku i pozwalając Ci skupić się np. na budowaniu nowych relacji z klientami.
Posiadanie agentów wykonujących te rutynowe zadania pozwala zwiększyć produktywność w wielu branżach – od produkcji i badań, po finanse i sprzedaż detaliczną, co w efekcie pomaga firmom zaoszczędzić czas i pieniądze. Możesz korzystać z takich gotowych do użycia agentów AI w Microsoft 365 i Dynamics 365 lub budować własne, niestandardowe agenty dostosowane do Twoich potrzeb w Copilot Studio.
Wyobraź sobie, że jesteś handlowcem z dużym kwartalnym targetem. Copilot działa jako Twój osobisty asystent AI, przygotowuje e-maile, podsumowuje przegapione spotkania i pomaga dopieścić prezentacje. W międzyczasie agent, którego specjalizacją jest generowanie leadów sprzedażowych, działa autonomicznie w tle, wyszukując nowych potencjalnych klientów, z którymi możesz skontaktować się w tym tygodniu. Microsoft Copilot towarzyszy Ci w codziennych zadaniach, a agent o specjalnie dobranych umiejętnościach pomaga Ci w osiągnięciu celów kwartalnych.
Agenty AI są nie tylko sposobem na osiąganie większej wartości z pracy, ale też będą nową zmianą paradygmatu w tym, jak pracujemy.
Agenty nie są całkowitą nowością. Microsoft i inni twórcy oprogramowania używali już tej nazwy w przeszłości do określania różnego typu oprogramowania, jednak w ostatnich latach termin ten oznacza zwykle aplikacje AI o konkretnych zdolnościach. Oprogramowanie to zyskuje ostatnio więcej uwagi dzięki postępom w dużych modelach językowych (LLMs), które umożliwiły wszystkim – nie tylko programistom – łatwe komunikowanie się z AI. Właśnie ten duet agent-LLM sprawia, że narzędzia AI są tak użyteczne.
Ludzie oczekują, że sztuczna inteligencja będzie za nich robić rzeczy, a nie tylko generować język – mówi Ece Kamar, dyrektorka zarządzająca w Microsoft AI Frontiers Lab. Jeśli chcesz mieć system, który rzeczywiście potrafi rozwiązywać problemy prawdziwego świata i pomagać ludziom, te systemy muszą mieć dobre zrozumienie świata, w którym żyjemy, a gdy coś się wydarzy, to taki system musi dostrzec tę zmianę i podjąć odpowiednio zareagować.
Agenty AI (AI agents) są jak warstwy nad modelami sztucznej inteligencji, które obserwują i zbierają informacje, dostarczają informacje do modelu i wspólnie generują plan działania oraz komunikują to użytkownikowi – a nawet działają w jego imieniu, jeśli wyrazi na to zgodę. Zarówno agenty, jak i modele są zatem tak samo ważnymi elementami układanki.
Agenty będą mogły uzyskać większą autonomię i stać się bardziej użyteczne dzięki innowacjom w 3 obszarach: pamięci, uprawnieniach i narzędziach. Dzięki pamięci agenty mogą zachować ciągłość, przez co gdy o coś zapytasz, nie jest to jak zaczynanie od zera.
Aby być autonomicznym, trzeba nieść kontekst przez wiele działań, ale modele są bardzo odłączone i nie mają ciągłości, jaką my posiadamy, więc każdy prompt trafia w próżnię i może wyciągnąć niewłaściwe wspomnienie. To jak oglądanie animacji poklatkowej z każdą klatką odizolowaną od reszty, a Twój umysł wprawia to w ruch. Gliniany model nie porusza się samodzielnie.
— Sam Schillace, CTO w Microsoft
Aby zbudować infrastrukturę pamięci, która rozwiązałaby powyższy problem, Schillace i jego zespół pracują nad procesem łączenia w bloki (chunking) i łańcuchy (chaining). Oznacza to dokładnie to, na co brzmi – zespół eksperymentuje z dzieleniem interakcji na kawałki, które mogą być przechowywane i łączone według ich znaczenia, aby można było szybciej uzyskiwać do nich dostęp. Działa to w obszarze przypominającym ludzką pamięć i skojarzenia – na przykład zgrupowanie konwersacji na temat konkretnego projektu pozwala agentowi przypomnieć sobie szczegóły, gdy zapytasz go o aktualizacje statusu, i nie będzie musiał przeszukiwać całej bazy danych.
Praca z uprawnieniami i narzędziami ma z kolei zapewnić, że agenty będą miały bezpieczny dostęp do informacji, których potrzebują, aby wykonać dla Ciebie zadania za Twoją zgodą. Przykładem takiej informacji może być np. to, kim jest Twój szef. Potrzebują też uprawnień do korzystania z aplikacji w Twoim imieniu, np. z Teams czy PowerPoint.
Jak używać i budować agenty AI do pracy?
Już teraz możesz tworzyć i publikować agenty w Microsoft 365 Copilot, który pomoże Ci w Twoich codziennych zadaniach. To tak łatwe, jak stworzenie arkusza czy prezentacji i nie wymaga umiejętności kodowania. Nie musisz też być deweloperem, aby budować agenty w Copilot Studio. Każdy może połączyć je z adekwatnymi danymi biznesowymi, takimi jak e-maile, raporty i systemy CRM, dzięki czemu mogą wykonywać zadania i dostarczać wglądy.
Wkrótce będziesz też mógł/mogła zatrudniać nowe agenty w Microsoft 365, aby pomagały Ci w typowych przepływach pracy i zadaniach. Interpreter (Tłumacz) w Teams zapewni tłumaczenie z mowy na mowę w czasie rzeczywistym na spotkaniach zespołów, a także będzie mógł nawet symulować Twój głos. Employee Self-Service Agent uprości z kolei zadania związane z HR-em i supportem IT, np. pomaganie pracownikowi w rozwiązaniu problemu z laptopem albo sprawdzenie, czy pracownicy wykorzystali już określone benefity. Może on też łączyć się z firmowymi systemami dla dalszej personalizacji w Microsoft Copilot Studio.
Microsoft Dynamics 365 również otrzyma agenty, a także szereg typowych, biznesowych przepływów pracy z obszarów sprzedaży, łańcucha dostaw, finansów i obsługi klienta. Wyposażone w agenty będą też wszystkie strony SharePointa. Będą one dostosowane do zawartości organizacji, co pozwoli pracownikom szybko skorzystać z tej bazy wiedzy i w ciągu paru sekund znaleźć dokładnie to, czego potrzebują – czy to szczegółów gdzieś głęboko zagrzebanego projektu, czy podsumowania ostatniego memo produktu.
Deweloperzy mają jeszcze więcej opcji. Za pomocą nowego Azure AI Agent Service będą oni mogli wybierać spośród małych lub dużych modeli językowych do orkiestracji oraz rozwijać i skalować aplikacje napędzane przez agenty, aby upraszczać i automatyzować złożone przepływy pracy, takie jak przetwarzanie zamówień i synchronizacja danych klientów. Usługa zapewnia zestaw narzędzi programistycznych (SDK) z narzędziami do tworzenia agentów, co pozwala programistom integrować możliwości agenta z Visual Studio Code i GitHub.
Jeden z rodzajów modeli, OpenAI o1, może zapewnić agentom jeszcze bardziej zaawansowane możliwości wnioskowania/rozumowania, pozwalając im wykonywać bardziej złożone zadania, przełamując je na kroki – takie jak pozyskanie informacji, że ktoś z helpdesku IT potrzebuje rozwiązać problem, uwzględnienie wypróbowanych przez tę osobę rozwiązań i opracowanie planu.
Z mocy agentów AI można korzystać także na LinkedIn, której pierwszy agent pomaga rekruterom w zatrudnianiu.
Ocena ryzyka przy autonomicznym działaniu agenta AI
Istnieje trochę obaw związanych z bezpieczeństwem, jeśli chodzi o autonomiczne agenty AI, a Microsoft skupia się na upewnieniu, że te agenty uzyskują dostęp jedynie do tego, czego chce użytkownik. To szczególnie ważne z perspektywy odpowiedzialnej sztucznej inteligencji. Te same zasady odpowiedzialnej AI, które obowiązują inne aplikacje, znajdują też zastosowanie przy szacowaniu i zapobieganiu ryzyka związanego z pracą agentów.
Przykładem jest nowy Copilot Control System, który pomaga działom IT zarządzać Copilotem oraz agentami, oferując dostęp i nadzór nad danymi, kontrolę bezpieczeństwa i zarządzania, a także dostarczając raporty pomiarowe i narzędzia do śledzenia wdrażania i wartości biznesowej.
Wiele agentów, takich jak te stworzone dla pakietów Microsoft 365 i Dynamics 365, zawierają zatwierdzenia typu „human in the loop”, w których wymagane jest, aby ludzie podjęli ostatni krok, na przykład polegający na przejrzeniu i wysłaniu e-maila, który napisał Sales Order Agent. W przypadku agentów rozwijanych w Copilot Studio autorzy mogą przeglądać rekordy, aby zobaczyć, jakie działania podjął agent i dlaczego.
Patrząc wstecz, ale i w przyszłość
Ludzi od lat fascynuje idea autonomicznych systemów pracujących z nami ramię w ramię i wspomagających nas. Dzięki dużym modelom językowym w końcu otrzymaliśmy brakujący składnik, który pozwala tym systemom rozwiązywać prawdziwe problemy. Twórcy sztucznej inteligencji mogą teraz wdrażać wiele z tych idei, powstałych przez dziesiątki lat badań. Co dalej? Wspomniana wcześniej Ece Kamar z Microsoft wyobraża sobie nowy ekosystem albo marketplace agentów, który mógłby wspomagać ludzi tak, jak dziś robią to aplikacje na smartfona.
Agenty już teraz mają podstawowe składniki budulcowe, których potrzebują, aby wykonywać zadania, takie jak np. obserwacja „Widzę, że Twoje spotkanie się przeciąga, powinienem przełożyć następne spotkanie” – mówi Kamar. Dodaje ona, że agenty AI są nie tylko sposobem na uzyskanie większej wartości z pracy ludzi, ale też nadchodzącą zmianą paradygmatu w kwestii tego, jak w ogóle się pracuje.
A to dopiero początek. Copilot dla Microsoft 365 ma ewoluować wraz z nowymi możliwościami spod szyldu Copilot Actions, zaprojektowanymi do obsługi rutynowych zadań, które mogą odciążać pracowników, np. tworząc podsumowania pominiętych e-maili, tworząc plany czy generując miesięczne raporty. Więcej takich możliwości pojawi się w przyszłym roku.
Copilot będzie wspomagał każdego pracownika, aby wykonywał swoją najlepszą pracę w krótszym czasie i mógł skupić się na bardziej znaczących zadaniach. Agenty stworzone w Copilot Studio przekształcą każdy proces biznesowy, pomagając firmom uprościć operacje, wzmocnić współpracę i kierować innowacją na dużą skalę.
— Jared Spataro, CMO w AI at Work, Microsoft
Więcej o autonomicznych agentach AI przeczytasz w naszych artykułach na CentrumXP:
- Nowe, gotowe do użycia agenty Copilota w Microsoft 365
- Agenty Copilota w Copilot Studio dla użytkowników Microsoft 365 Copilot
- Agenty Copilota wspomagają produktywność w Teams
- Agenty: nowe niestandardowe copiloty do automatyzacji procesów biznesowych
- 5 poziomów wiodących do AGI. Na którym jest teraz OpenAI?
Źródło: Microsoft Source, opracowanie własne